10 Nisan 2011 Pazar

ÖYT yeni yaklaşımlar-4

Beyin Eseri/Ürünü:
            Öğrencilerin bireysel ve grup olarak görüş geliştirebilmelerini sağlamak amacıyla kullanılan bir tekniktir. Bir konu belirlenir, sınıf 6-7 kişilik gruplara ayrılır. Her öğrenciye konunun farklı yönleriyle ilgili 3 kart verilir. Her öğrenci konuyla ilgili düşüncelerini yazar ve sıranın ortasına koyar. Ardından her öğrenci sırayla kart çeker ve o kartı sesli bir şekilde herkesle paylaşır. Benzer fikirler bir arada toplanır. Bu fikirler sınıfla paylaşılır, tahtaya yazılır.

            Winnetka planı(sistemi):
            Öğretimin mümkün olduğu kadar bireyselleştirilmesi asıl amaçtır.Çünkü bilgi ve beceri kazanma miktar ve süresi bireyden bireye değişmektedir.Öğretmen çocukların çalışlamalarını izlemekte, bir dosyada biriktirmekte ve çocuğun öğretimin amacına ulaşıp ulaşmadığına bir test ile kontrol etmektedir.Bir konuyu bitiren öğrenci diğer konuya geçebilir.

            Jena planı:
            Grup çalışmalarının ağırlık kazandığı bir sistemdir. gruplar 2-6 kişilik olabilir ve öğrenciler grup arkadaşlarını kendileri seçerler.Bir grupta yetei olgunluğa geçen öğrenci bir üst gruba geçer.Geçiş notla değil öğretmenin verdiği raporla olur.Grup içinde her öğrenci serbest çalışır.Her grubun kendine has çalışma odası vardır.Öğretmen rehberdir.Eğitim ortamı sağlamakla görevlidir.

            Askı Sözcük Yöntemi:
            Düzenli bir listeyi anımsamak için kullanılan bir yöntem. Bu yöntemde sıra ile her bir sayı için söylenişe uygun ritmik askı sözcükler bulunur. askı sözcüklerin zihinsel resimlerinin oluşturulması kolay olmalıdır.madde imgelerinin anımsanabilmesi için her biri askı sözcükle ilişkilendirilir. Anahtar sözcük yöntemi (keyword): Bilginin sırasıyla anımsanmasının zorunlu olmadığı durumlarda kullanulır.Özellikle yabancı dildeki sözcükleri öğrenmede kullanılır.


            Verbalizm:
            İsrafı anlatır. Gereksiz yere emek, zaman ve maliyetin kullanılmaması demektir. Öğretmenin sınıfta lüzumsuz konuşmalarını da buna dahil edebiliriz

            Diyalektik yaklaşım:
            Birey eğitim ortamında yaşadığı çelişkileri bu yöntemle ortadan kaldırır. diyalektik yaklaşımın temel amacı ikilikleri ve çelişkileri bireyin faydalanacağı bir şekilde ortamdan kaldırmaktır.

            Postmodernizm:
            Her birey kendince haklıdır anlayışının bir ürünüdür. Her bireyin kendi açısından doğru gördüğğü değerler vardır. Kişiler bu değerlere saygı göstermelidir. Bireysellik ve öznel yaklaşım ön plandadır
           
            Sıcak Sandalye :
            Sıcak sandalye tekniği, bir karakterle veya içinde bulunduğu role iyi konsantre olmuş biriyle röportaj yapmaktır. Gruptakiler ve öğretmen sorular yöneltir. Bu durum, doğaçlama yoluyla yapılan hareketin durdurulması ve karakterlerin olduğu yerden alınıp, soru soracaklarla karşı karşıya gelmek için ‘sıcak sandalye’ ye oturtulmasıyla başlar. Karakterlerin ve rollerin anlaşılmasına destek olmakla beraber motivasyonun da önemini anlamak için bu teknik kullanılabilmektedir.




            Hızlı Tur:
            Öğrencilerin belli bir konudaki bilgi, sonuç vb. düşüncelerini gözden geçirmelerini sağlar. Önce düşünülür sonra sırayla konuşulur. Önceki konuşulanların tekrar edilmemesinden dolayı dikkatli dinleme becerisi sağlar.

            Aracıyla Öğrenme (Vygotsky):
            Yapılandırmacı teoriye katılan bir kavram. Öğretmen-bilgi-öğrenci üçgeninde, öğretmen bilgi ile öğrenci arasında arabuluculuk görevini yerine getirmektedir.
           
            Elves Tekniği:
            ELVES, İngilizce "Excite", "Listen", "Visualize", "Extend" ve "Savor" sözcüklerinin baş harflerinin bir araya gelmesinden oluşmuştur. ELVES, dinlediğini anlama becerisinin geliştirilmesi amacıyla tasarlanmış bir yöntem olup, çocukların okuma hevEslerini sürekli canlı tutma amacını da gütmektedir.
            (Excite)İlk olarak öğrenciye ön bilgilerini ortaya çıkarmak için; metin ve içeriği ile ilgili olarak çeşitli sorular sorulur .
            (Listen)Sonra metin,bir kez de araştırmacı tarafından okunur ve bu esnada öğrenci metni dinlenir. Burada öğrenci, okunan metni dinleyerek daha önce kendisine sorulan soruların cevaplarını ve kendi verdiği cevapları karşılaştırma imkânı bulmuştur.
            (Visualize).Metnin okunmasından sonraki aşamada öğrenciden, okuduğu metinden
anladıklarıyla ilgili bir resim çizmesi istenmiştir. Bu şekilde her metinde farklı
resimler ortaya çıkmıştır
            (Extend). Daha sonra metinle ilgili düşüncelerini ortayaçıkarma fırsatı vermek açısından öğrenciye sorular sorulmuştur. Bu sorularlaöğrencinin metinden anlam çıkarması sağlanmıştır
            (Savor).Son aşama olarak iseöğrenciye okuduğu metinden anladıklarını uzun süre koruyabilmesi için güncel
hayatla, öğrencinin kendisiyle bağlantılı olarak sorular sorulmuştur 
           
            DUPE Modeli:
            Öğrencilerin problem çözme basamaklarını hatırlamasına dayalıdır.
            Defination(belirleme): Problemin belirlenmesi
            Understand (anlama): Problemi derinlemesine anlamak
            Planning (planlama): Problem çözümü için plan yapma
            Evolution( değerlendirme): Çözümü değerlendirme

            Global Düşünme:
            Temeli, öğrenmeyi kolaylaştırmak için “Harita” çizmeye dayanmaktır. Öğrenmemiz gereken bilgilerin haritalaştırılması esastır. Zihin haritaları, kavram haritaları vb

            Refleksif Düşünme:
            Kendini gözlem ve analiz konusu olarak alan öznenin tutumudur. Refleksivite, kendi hakkında, kendi üzerine düşünen, kendisini bir obje gibi ele alıp bakabilen bir öznenin durumunu ifade eder.

           


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder