10 Nisan 2011 Pazar

ÖYT yeni yaklaşımlar-6







           
            İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME GRUPLARI OLUŞTURULURKEN KULLANILAN TEKNİKLER

            Sosyal Rol Paketleri: Farklı renklerde oluşan kart gruplarıvardır. Her renk grubu içindeki kartlarda farklı görevler vardır. Öğrencilerden rastgele kart seçmeleri istenir. Aynı rengi seçen öğrenciler bir grup olur.

            Sosyometrik Ağ: Öğrenciler önceden hazırlanan tabloda aynı grupta çalışmak istediği arkadaşlarına artı istemediklerine eksi koyarlar. Takımlar bu tabloya göre oluşturulur.

            Bulmaca: Öğrencilere bir resim verilir. Resim dört parçaya ayrılır. Bu parçalar bir yerde karıştırılır ve öğrenciler yardımlaşarak resmi tamamlamaya çalışır. Resmi beraber tamamlayan öğrenciler aynı grupta olur

            Öğretmen Atamalı Takım Oluşturma: sınav puanlarına göre öğrenciler en başarılıdan en başarasıza doğru sıralanır. En başarılı, en başarısız ve orta düzeyde iki öğrenci seçilerek grup oluşturulur.
           
           
            BEYİN FIRTINASI ALT TEKNİKLERİ

             Sinektik:
            “Yabancı bir şeyi tanıdık hale getirmek” veya “tanıdık bir şeyi yabancı hale getirmek” ile gerçekleşir. Problem ile ilgili farklı alanlardan kişilerden oluşan heterojen bir beyin takımı oluşturulur. (6-7 kişi) Sorun grup üyelerince tamamen anlaşılıncaya kadar açıklanır. (tuhaf olan tanıdık kılınır) İkinci aşamada problemin başka türlü görünmesi sağlanarak yaratıcı çözümler bulunur.( Tanıdık olan tuhaf kılınır)

            Eğlenti (Carousel):
            Birkaç konu sınıf duvarına asılır. Her grup 3-5 dk istediği konudaki düşüncelerini söyler ve duvara asar. Süre bitince her grup saat yönüne döner ve yeni konunun önüne gelir yazılan düşünceleri okur ve kendi fikirlerini yazar. Herkes tüm düşünceleri okuyunca etkinlik biter.

            Hızlı Beyin Fırtınası:
            Değişik konular duvara asılır. Her konu için bir grup belirlenir. Grup ilgili olduğu konunun altında toplanır. 2-3 dk fikirler paylaşılır.

            Mektup Daveti:
            Sınıf 4-5 gruba ayrılır. Beyin fırtınası ile problem belirlenir. Her gruba zarf verilir. Zarflar masada durur. Herkes çözümünü kağıda yazar zarfa koyar. Her grubun ürettiği çözüm duvara asılır.








           

            PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ

            Nominal Gruplama:
            Üretilen birçok düşünceyi sınıftaki herkesin eşit katılımını sağlayarak önem sırasına koymaya nominal grup tekniği denir. Bu tekniğe nominal denmesinin nedeni, grup üyeleri arasında etkileşimin çok az olmasıdır. Bir takım, herhangi bir konu hakkında karar veremediğinde bu teknik kullanılır. Ortaya çıkan en önemli görüş takımın ortak kararıdır. Birçok madde içinden önemlilerin ayrılarak öncelik sıralamasına sokulmasını sağlar.

 

DALE YAŞANTI KONİSİ






 

ÖYT yeni yaklaşımlar-5


6 Deger Madalyası:
            Özellikle çalışma hayatında kullanılır. Bono tarafından geliştirilmiştir. Kritik kararların alımında kullanılan bir tekniktir.
Altın madalya : insani değerlerle ilgilidir
Gümüş madalya : görevi tamamlamak için ortaya çıkan örgütsel değerlerdir.
Çelik madalya : servis veye ürünün kalitesinden doğan değerler.
Cam madalya: buluş,tasarım ve yalınlıkla ilgili değerlerdir. Özellikle değişimle ilgilidir.
Tahta madalya : 3.bir grup üzerindeki etkinizden doğan değerle ilgilidir.
Pirinç madalya :olayları algılama aşamasında yapılacaklardır. Farklı düşüncedeki inşanların nasıl etkileneceği ve işi nasıl gerçekleştireceği ile ilgili değerlerdir.

            Paylaşmalı Öğretme :
            Gruptan çok takım çalışmasına yönelik bir tekniktir. Her takım üyesi bir konuyu takım arkadaşlarına öğretmekten sorumludur. Birey çalışma yapar ve konusunu takım arkadaşlarına öğretir. Çalışma sonunda başlangıçtaki edimler ve çalışma sonrası edimleri karşılaştırılır.  Ardından tutumlar karşılaştırılır.

            Dalton Planı:
            Okulun öğretim ortamları (sınıflar) her ders için ayrı ayrı düzenlenmiş ve oraya, o ders ile ilgili kitap ve diğer malzemeler konmuştur.
·      Her dersin 10 ay boyunca öğretilecek konuları önceden hazırdır ve öğrenci bu konuları alır, o dersin "laboratuvarında" kendi öğrenme hızı ile öğrenir.
·      Her laboratuvarda bir rehber öğretmen oturur ve çocuklara yardım eder. 

            4 MAT Modeli (McCarthy) :
            Kolb'un öğrenme stilleri modeline uygun olarak geliştirilmiş bir modeldir.Beynin yarı kürelerinin kullanımı vardır. Bazı bireyler sağ lobu bazıları sol lobu kullanırlar.

           













           
            Yapılandırılmış Grid
            Bu teknikte, öğrencinin seviyesine uygun olarak 9 ya da 12 ya da 16 kutucuktan olusan bir tablo hazirlanir ve tablodaki her bir kutucuk sıra ile numaralandırılır. Gridi hazirlamak üzere öğretmen, konuyla ilgili bir soru hazırlar ve sorunun yanıtını rasgele, kutucuklara yerlestirir. Daha sonra ikinci soruyu hazırlar ve yine kutucuklara yanıtlari yerlestirir. Ikinci sorunun yanıtını teskil eden kutucuklardan bir kısmi birinci soru için de geçerli olabilir
             Ögrencilerden, her soru için dogru kutucugu bulmalari ve kutucuk numaralarini mantiksal ve islevsel olarak siralamalari beklenir. Ögrencilerin verdigi cevap o konudaki bilgi seviyesini, bilgi eksikligini, kavramsal baglari veya yanlis kavramlari gösterir
            Kelime İlişkilendirme Testi
r Öğrenci bu teknikte, belli bir süre içerisinde (çoğunlukla 30 sn.) herhangi bir konuyla ilgili verilen bir anahtar kavramın çağrıştırdığı kelimeleri cevap olarak verir.
r Öğrencini uzun dönemli hafızasından herhangi bir anahtar kavramı verdiği sıralı cevabın bilişsel yapıdaki kavramlar arasında bağlantıları ortaya koyduğu ve anlamsal yakınlığı gösterdiği farz edilir.
            Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
            Tanılayıcı dallanmış ağaç tekniği öğrencilerin yanlış algılamalarını ve yanlış stratejilerini ortaya çıkarmak için kullanılır. öğretmen tarafından hazırlanan dallanmış ağaç şeklindeki sorularda doğru ve yanlış cevaplar birlikte verilir. Öğrenci ilk sorudan başlayarak sorulara cevaplar verir. Sorulara doğru veya yanlış cevap verme durumuna göre 2 veya 3. soruya geçer. eğer yanlış cevap verirse ilk soruya eşdeğer zorlukta diğer soruyu cevaplamaya çalışır. Bütün soruları doğru cevaplayan öğrenci tam puan alırken yanlış cevap veren öğrencilerin hangi kavramları yanlış anladıkları ortaya çıkarılır. Her soruya yanlış cevap veren öğrenciler için öğrenme ortamı yeniden düzenlenir

            Tekzip (Çürütme) Metinleri
            Bir kişi başka birinin hakkında birşeyler demiş karşı taraf da bunun doğru olmadığına dair bir yazı yani onun görüşünü çürütme yolunda yazmış yani yalanlamış olmasıdır.

            TGA (Tahmin-Gözlem-Açıklama)
Eğitim esnasında öğrenciler kendi düşüncelerini açıklamaya teşvik edilmeli( tahmin etme aşaması).
Öğrenciler düşüncelerine meydan okuyan durumlarla karşı karşıya konulmalı 
( gözlem aşaması)
            Öğrencilerin hipotez kurmaları ve olaylara alternatif düşünme fırsatı verilmeli
( açıklama aşaması)

            Buzz Grup Tekniği:
Fikir çürütme gruplarıdır. İşleyişi vızıltı grupları gibidir fakat vızıltı grupları fikir üretirken ve ispat yaparken buzz grupları çürütme yapar.

 
    






            Argümantasyon ( Dayanaklandırma) :
            Fikirlerin bir temele dayandırılmasıdır. Örneğin: Etik dersinde bir olayın etik olmadığını açıklayacaksınız ve bunun üzerine kişisel görüşlerinizi bildireceksiniz.Bu durum için neden etik olmadığını açıklayıcı maddeler yazmanız gerekir.Bu maddelerin her biri argümanttır ve argümant verme işi argümantasyondur.
            Ya da fikirler bilimsel bir veriye dayanaklandırılır. (2. uygulama)

            Mim:
            Sesli konuşmanın olmadığı bir tekniktir. Öğrenciler ifadelerini beden diliyle anlatmışlardır.Sessiz sinema gibi

            Genişletme (Eklemleme):
            Yeni bilginin uzun süreli bellekte halihazırda var olan eski bilgi ile ilişkilendirilmesi yoluyla yeni bilgiye anlam verme ve anlamı genişletmedir. Yeni bilgiyi anlamlandırmak için, yeni bilgiyle ilgili daha önce kazanmış olduğumuz, uzun süreli bellekteki şema kullanılır. Var olan şemadan gerekli bilgi çekilerek yeni bilgiyle bağlantıları kurulup yeni bilgiye anlam yüklendiği gibi, eski bilginin anlamı da genişletilebilir

            Ters Başka:
            Nesi var (başka) tekniğine benzer farklı olarak; bir öğrenci ya da öğretmen ipucu verir sınıf kavramı bulmaya çalışır.

            Ayna Ayna:
            İki grup üyesinin karşılıklı pozisyon alarak birbirlerinin hareketlerinin aynısını yapmasına dayanan, grup üyeleri arasında iletişim becerilerini geliştiren bir tekniktir.

            Kutuplaşma:
            Birkaç problem durumu kartlara yazılır. Kartlar ikiye ayrılıp numaralandırılır ve öğrencilere dağıtılır. Kartlara sahip öğrencilerin elindeki durumu oyunlaştırması diğer yarısına sahip bireylerin ise bu oyunu tamamlamaları istenir. Kartlar bitene kadar etkinlik devam eder. Sonunda öğrencilerden kısa bir özet istenir.

                     E-Öğrenme:
            Web tabanlı öğrenme, sanal sınıf ortamları, bilgisayar destekli öğretim, CD/DVD'den öğrenme gibi internet ve bilgisayar destekli öğretim teknikleri tanımlamak için kullanılan bir kavramdır.

                       











ÖYT yeni yaklaşımlar-4

Beyin Eseri/Ürünü:
            Öğrencilerin bireysel ve grup olarak görüş geliştirebilmelerini sağlamak amacıyla kullanılan bir tekniktir. Bir konu belirlenir, sınıf 6-7 kişilik gruplara ayrılır. Her öğrenciye konunun farklı yönleriyle ilgili 3 kart verilir. Her öğrenci konuyla ilgili düşüncelerini yazar ve sıranın ortasına koyar. Ardından her öğrenci sırayla kart çeker ve o kartı sesli bir şekilde herkesle paylaşır. Benzer fikirler bir arada toplanır. Bu fikirler sınıfla paylaşılır, tahtaya yazılır.

            Winnetka planı(sistemi):
            Öğretimin mümkün olduğu kadar bireyselleştirilmesi asıl amaçtır.Çünkü bilgi ve beceri kazanma miktar ve süresi bireyden bireye değişmektedir.Öğretmen çocukların çalışlamalarını izlemekte, bir dosyada biriktirmekte ve çocuğun öğretimin amacına ulaşıp ulaşmadığına bir test ile kontrol etmektedir.Bir konuyu bitiren öğrenci diğer konuya geçebilir.

            Jena planı:
            Grup çalışmalarının ağırlık kazandığı bir sistemdir. gruplar 2-6 kişilik olabilir ve öğrenciler grup arkadaşlarını kendileri seçerler.Bir grupta yetei olgunluğa geçen öğrenci bir üst gruba geçer.Geçiş notla değil öğretmenin verdiği raporla olur.Grup içinde her öğrenci serbest çalışır.Her grubun kendine has çalışma odası vardır.Öğretmen rehberdir.Eğitim ortamı sağlamakla görevlidir.

            Askı Sözcük Yöntemi:
            Düzenli bir listeyi anımsamak için kullanılan bir yöntem. Bu yöntemde sıra ile her bir sayı için söylenişe uygun ritmik askı sözcükler bulunur. askı sözcüklerin zihinsel resimlerinin oluşturulması kolay olmalıdır.madde imgelerinin anımsanabilmesi için her biri askı sözcükle ilişkilendirilir. Anahtar sözcük yöntemi (keyword): Bilginin sırasıyla anımsanmasının zorunlu olmadığı durumlarda kullanulır.Özellikle yabancı dildeki sözcükleri öğrenmede kullanılır.


            Verbalizm:
            İsrafı anlatır. Gereksiz yere emek, zaman ve maliyetin kullanılmaması demektir. Öğretmenin sınıfta lüzumsuz konuşmalarını da buna dahil edebiliriz

            Diyalektik yaklaşım:
            Birey eğitim ortamında yaşadığı çelişkileri bu yöntemle ortadan kaldırır. diyalektik yaklaşımın temel amacı ikilikleri ve çelişkileri bireyin faydalanacağı bir şekilde ortamdan kaldırmaktır.

            Postmodernizm:
            Her birey kendince haklıdır anlayışının bir ürünüdür. Her bireyin kendi açısından doğru gördüğğü değerler vardır. Kişiler bu değerlere saygı göstermelidir. Bireysellik ve öznel yaklaşım ön plandadır
           
            Sıcak Sandalye :
            Sıcak sandalye tekniği, bir karakterle veya içinde bulunduğu role iyi konsantre olmuş biriyle röportaj yapmaktır. Gruptakiler ve öğretmen sorular yöneltir. Bu durum, doğaçlama yoluyla yapılan hareketin durdurulması ve karakterlerin olduğu yerden alınıp, soru soracaklarla karşı karşıya gelmek için ‘sıcak sandalye’ ye oturtulmasıyla başlar. Karakterlerin ve rollerin anlaşılmasına destek olmakla beraber motivasyonun da önemini anlamak için bu teknik kullanılabilmektedir.




            Hızlı Tur:
            Öğrencilerin belli bir konudaki bilgi, sonuç vb. düşüncelerini gözden geçirmelerini sağlar. Önce düşünülür sonra sırayla konuşulur. Önceki konuşulanların tekrar edilmemesinden dolayı dikkatli dinleme becerisi sağlar.

            Aracıyla Öğrenme (Vygotsky):
            Yapılandırmacı teoriye katılan bir kavram. Öğretmen-bilgi-öğrenci üçgeninde, öğretmen bilgi ile öğrenci arasında arabuluculuk görevini yerine getirmektedir.
           
            Elves Tekniği:
            ELVES, İngilizce "Excite", "Listen", "Visualize", "Extend" ve "Savor" sözcüklerinin baş harflerinin bir araya gelmesinden oluşmuştur. ELVES, dinlediğini anlama becerisinin geliştirilmesi amacıyla tasarlanmış bir yöntem olup, çocukların okuma hevEslerini sürekli canlı tutma amacını da gütmektedir.
            (Excite)İlk olarak öğrenciye ön bilgilerini ortaya çıkarmak için; metin ve içeriği ile ilgili olarak çeşitli sorular sorulur .
            (Listen)Sonra metin,bir kez de araştırmacı tarafından okunur ve bu esnada öğrenci metni dinlenir. Burada öğrenci, okunan metni dinleyerek daha önce kendisine sorulan soruların cevaplarını ve kendi verdiği cevapları karşılaştırma imkânı bulmuştur.
            (Visualize).Metnin okunmasından sonraki aşamada öğrenciden, okuduğu metinden
anladıklarıyla ilgili bir resim çizmesi istenmiştir. Bu şekilde her metinde farklı
resimler ortaya çıkmıştır
            (Extend). Daha sonra metinle ilgili düşüncelerini ortayaçıkarma fırsatı vermek açısından öğrenciye sorular sorulmuştur. Bu sorularlaöğrencinin metinden anlam çıkarması sağlanmıştır
            (Savor).Son aşama olarak iseöğrenciye okuduğu metinden anladıklarını uzun süre koruyabilmesi için güncel
hayatla, öğrencinin kendisiyle bağlantılı olarak sorular sorulmuştur 
           
            DUPE Modeli:
            Öğrencilerin problem çözme basamaklarını hatırlamasına dayalıdır.
            Defination(belirleme): Problemin belirlenmesi
            Understand (anlama): Problemi derinlemesine anlamak
            Planning (planlama): Problem çözümü için plan yapma
            Evolution( değerlendirme): Çözümü değerlendirme

            Global Düşünme:
            Temeli, öğrenmeyi kolaylaştırmak için “Harita” çizmeye dayanmaktır. Öğrenmemiz gereken bilgilerin haritalaştırılması esastır. Zihin haritaları, kavram haritaları vb

            Refleksif Düşünme:
            Kendini gözlem ve analiz konusu olarak alan öznenin tutumudur. Refleksivite, kendi hakkında, kendi üzerine düşünen, kendisini bir obje gibi ele alıp bakabilen bir öznenin durumunu ifade eder.